Ebook

Aktualne problemy zarządzania – teoria i praktyka

Monografia naukowa z okazji 40-lecia Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego

Autor:
Praca zbiorowa
Format:
PDF (w wersji papierowej 307 stron)
Produkt niedostępny

Aktualne problemy zarządzania – teoria i praktyka - Opis

Problemy związane z szeroko pojętym zarządzaniem są odzwierciedleniem epoki, do której się odnoszą. W obecnej sytuacji nasze problemy dotyczą i wynikają przede wszystkim z następujących uwarunkowań:
1) stanu rozwoju gospodarki, tj. zdolności przedsiębiorstw, przedsiębiorców i pracowników do dostosowania się do wymogów zmieniającego się rynku;
2) polityki społeczno-gospodarczej, która określa kierunki zmiany istniejącego stanu gospodarki i zakres reform oraz stosowane instrumenty jej wdrażania; w Polsce polityka ta z jednej strony związana jest z budową gospodarki rynkowej i akcesją Polski do Unii Europejskiej, z drugiej zaś – wynika z rozwiązywania zagadnień dotyczących sytuacji kryzysowej na świecie, w tym bieżących spraw związanych z funkcjonowaniem społeczeństwa i gospodarki;
3) akcesji Polski do Unii Europejskiej, a zwłaszcza przebudowy poszczególnych działów gospodarki i dostosowania ich do wymagań Unii Europejskiej, a w tym powstawania nowych instytucji i mechanizmów funkcjonowania podmiotów gospodarczych, regulacji, zmiany prawa itp.;
4) transformacji społeczno-gospodarczej, która jest następstwem wymienionych uwarunkowań, określających zakres dokonywanych zmian i ich finansowania, w tym finansowania z funduszy unijnych na określone cele (np. w regionach problemowych);
5) sytuacji kryzysowej gospodarki, występującej na świecie i mającej wpływ na przebieg procesów restrukturyzacji, tj. zakłócenia przyjętych rozwiązań przez politykę społeczno-gospodarczą i wydłużania procesów zmian struktury społeczno-gospodarczej;
6) wiedzy na temat zarządzania, w tym zarządzania publicznego, która ułatwia procesy podejmowania trafnych decyzji i ich realizacji.
Analizując poszczególne uwarunkowania procesów zarządzania należy stwierdzić, że w Polsce zdolność przedsiębiorstw, przedsiębiorców i pracowników do dostosowania się do wymogów zmieniającego się rynku nie jest dostateczna. Spowodowane jest to różnymi czynnikami, poczynając od posiadanego majątku wytwórczego, poprzez stosowane technologie, poziom wykształcenia i umiejętności przedsiębiorców i pracowników, a kończąc na rodzaju i liczbie wprowadzanych innowacji. Przyjęte rozwiązania nie zawsze były ponadto trafnie wybrane i realizowane.
Wynikało to z braku systemowego i długofalowego podejścia do przeprowadzonych zmian, które są podstawą kompleksowości i integralności zarządzania, a w następstwie tego zapewnienia ich optymalności (łącznie z rentownością) i lepszego dostosowania do występujących potrzeb. Nadmiernie też opierano się na metodach zarządzania zastosowanych w innych warunkach, nie zawsze odpowiednich do warunków Polski, która próbuje nadrobić zaległości w poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego.
Biorąc pod uwagę występujące społeczno-gospodarcze uwarunkowania funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki, w niniejszej monografii podjęto próbę naświetlenia aktualnych problemów zarządzania, które po pierwsze uwzględniałyby te uwarunkowania, a po drugie – wskazywały na kierunki zmian, wraz z propozycją zastosowania konkretnych rozwiązań na wybranych przykładach. Cele pracy mają zatem zarówno charakter poznawczy, jak i aplikacyjny.
Monografia składa się z trzech zróżnicowanych części, które jednak wzajemnie się dopełniają.
W części pierwszej pt. „Makroekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania organizacji i zarządzania nimi” ukazano przyczyny współczesnego kryzysu finansowo-ekonomicznego oraz wpływ uwarunkowań makroekonomicznych i instytucjonalnych na ryzyko wypłacalności i płynności w bankach europejskich oraz zarys polityki gospodarczej po kryzysie. Jednocześnie szczegółowo określono zagadnienia polityki edukacyjnej i zarządzania edukacją oraz polityki innowacyjnej.
Osobne zagadnienia – związane z potrzebą reformowania – stanowią rozdziały obejmujące relacje urzędnik – przedsiębiorca oraz system ochrony zdrowia w Polsce.
Druga część pt. „Funkcjonowanie organizacji” zawiera rozważania dotyczące społecznej odpowiedzialność biznesu z perspektywy pracownika oraz odpowiedzialności prawnokarnej menedżerów za antykonkurencyjne praktyki przedsiębiorców. Jednocześnie ukazano cel spółki kapitałowej, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki celu spółki Skarbu Państwa. Przedstawiono także wyzwania i problemy, jakie stoją przed sektorem małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce.
Pozostałe opracowania tej części obejmują konkretne problemy funkcjonowania różnego rodzaju organizacji, których rozwiązanie powinno sprzyjać ich sprawniejszemu działaniu, a mianowicie:
– mechanizm działania controllingu finansowego w przedsiębiorstwie;
– rolę przedsiębiorstwa ekonomii społecznej w aktywizacji społeczno-zawodowej osób niepełnosprawnych;
– zasady wynagradzania pracowników wynikające z prawa pracy i ich porównanie z praktyką firm oraz teorią zarządzania personelem;
– współkonsumpcję jako wyzwanie dla współczesnego marketingu.
Z kolei część trzecia pt. „Zarządzanie organizacjami” jest poświęcona procesom decyzyjnym w zarządzaniu opartym na pełnym systemie informacyjnym oraz przy wykorzystaniu systemów informatycznych.
Zwrócono tutaj uwagę na złożoność uwarunkowań funkcjonowania organizacji (zwłaszcza na rynku międzynarodowym) oraz na cechy jakościowe informacji. Zagadnienia te rozpatrywano w odniesieniu do organizacji zarówno biznesowych, jak i publicznych, wskazując na potrzebę doskonalenia systemów zarządzania, jak np. w odniesieniu do zarządzania czasem pracy. Jednocześnie przedstawiono kierunki ewolucji projektowania systemów informatycznych wspomagających zarządzanie oraz wpływ tych systemów na zmiany w naukach o zarządzaniu.
Podstawą monografii były wybrane badania i rozważania pracowników Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Badania te mają zróżnicowany charakter, ale mam nadzieję, że dobrze odzwierciedlają tak zakres badań społeczności Wydziału, jak i współczesne problemy zarządzania.

Aktualne problemy zarządzania – teoria i praktyka - Informacje szczegółowe

Aktualne problemy zarządzania – teoria i praktyka - Opinie i Komentarze

Podobne publikacje

Ebook

Gospodarka finansowa przedsiębio...Gospodarka finansowa przedsiębiorstwa

Dominika Kordela

Autorzy opracowania w sposób oryginalny i ciekawy przedstawiają zagadnienia związane z problematyką kształtowania gospodarki finansowej przedsiębiorstwa, a w szczególności kwestie dotyczące długoterminowych decyzji finansowych podejmowanych przez jednostki gospodarcze.

Autorzy opracowania w sposób oryginalny i ciekawy przedstawiają zagadnienia związane z problematyką kształtowania gospodarki finansowej przedsiębiorstwa, a w szczególności kwestie dotyczące długoterminowych decyzji finansowych podejmowanych przez jednostki gospodarcze.

Ebook

Karty dokonańKarty dokonań

Marek Barowicz

Kompendium wiedzy z zakresu nowoczesnych technik zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie, obejmujące opracowanie, wdrożenie i realizację strategii.

Kompendium wiedzy z zakresu nowoczesnych technik zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie, obejmujące opracowanie, wdrożenie i realizację strategii.

Ebook

Teoria organizacjiTeoria organizacji

Szukasz opracowania, które w całościowy i zarazem przystępny sposób przybliży Ci zawiłości teorii i praktyki organizacji? Oto podręcznik, który przedstawia współczesną wiedzę z zakresu teorii organizacji stanowiącą swoisty kanon, zawierający kluczowe podejścia, ujęcia, koncepcje i teorie. Znajomość zawartych w nim treści jest niezbędna dla poznania i zrozumienia zmieniającego się świata organizacji, warunkuje późniejszy sukces w „borykaniu się” z problemami różnych instytucji i organizacji: gospodarczych, usług społecznych, władzy publicznej.

Szukasz opracowania, które w całościowy i zarazem przystępny sposób przybliży Ci zawiłości teorii i praktyki organizacji? Oto podręcznik, który przedstawia współczesną wiedzę z zakresu teorii organizacji stanowiącą swoisty kanon, zawierający kluczowe podejścia, ujęcia, koncepcje i teorie. Znajomość zawartych w nim treści jest niezbędna dla poznania i zrozumienia zmieniającego się świata organizacji, warunkuje późniejszy sukces w „borykaniu się” z problemami różnych instytucji i organizacji: gospodarczych, usług społecznych, władzy publicznej.

Ebook

Mity zarządzaniaMity zarządzania

Cary Cooper

To nie jest zwykła książka o zarządzaniu. Ani poradnik o tym, jak pracować więcej i szybciej. Wręcz przeciwnie. Jeśli przeszkadza wam mikrozarządzanie, irytuje to, że wasz szef myśli, że zawsze ma rację, nie wiecie, co dzieje się w firmie, i nie macie najmniejszej ochoty wysiadywać kolejnych nadgodzin w biurze – ten tytuł jest dla was!

Mity zarządzania

Czego nie rozumieją szefowie?

Cary Cooper Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN MOBI + EPUB (w wersji papierowej 374 strony)

To nie jest zwykła książka o zarządzaniu. Ani poradnik o tym, jak pracować więcej i szybciej. Wręcz przeciwnie. Jeśli przeszkadza wam mikrozarządzanie, irytuje to, że wasz szef myśli, że zawsze ma rację, nie wiecie, co dzieje się w firmie, i nie macie najmniejszej ochoty wysiadywać kolejnych nadgodzin w biurze – ten tytuł jest dla was!

Psychologia zmiany. Wydanie 2 rozszerzone

Rzecz dla wściekniętych

Andrzej Mleczko Wydawca: Onepress MOBI + EPUB + PDF (w wersji papierowej 192 strony)
Ebook

60 sekund dziennie, by zarządzać...60 sekund dziennie, by zarządzać lepiej

Adam Dębowski

Lider, menadżer, przedsiębiorca chce zawsze dwóch rzeczy: większych efektów (pieniędzy, sprzedaży, osiągnięć) oraz świętego spokoju (aby mógł zająć się tym, co lubi, a nie bzdetami i bezsensownymi sprawami). Oto poradnik z 3-miesięcznym projektem, który przyniesie wymierne zmiany. Prawdziwa esencja praktycznego zarządzania!

Lider, menadżer, przedsiębiorca chce zawsze dwóch rzeczy: większych efektów (pieniędzy, sprzedaży, osiągnięć) oraz świętego spokoju (aby mógł zająć się tym, co lubi, a nie bzdetami i bezsensownymi sprawami). Oto poradnik z 3-miesięcznym projektem, który przyniesie wymierne zmiany. Prawdziwa esencja praktycznego zarządzania!

Ebook

Menedżer na starcieMenedżer na starcie

Julie Zhuo

Jak kierować pracą zespołu, by przynosiła wymierne korzyści? Jak stać się mentorem rozwoju swoich podwładnych? Jak być pewnym siebie liderem w nieoczekiwanych sytuacjach? Jeśli jesteś początkującym menedżerem i zastanawiasz się nad tymi wszystkimi kwestiami, sięgnij po poradnik Julie Zhuo. To nowoczesna pomoc dla osób takich jak ty, pełna przykładów i rozwiązań zaczerpniętych z codziennej praktyki.

Menedżer na starcie Julie Zhuo Wydawca: MT Biznes MOBI + EPUB (w wersji papierowej 320 stron)

Jak kierować pracą zespołu, by przynosiła wymierne korzyści? Jak stać się mentorem rozwoju swoich podwładnych? Jak być pewnym siebie liderem w nieoczekiwanych sytuacjach? Jeśli jesteś początkującym menedżerem i zastanawiasz się nad tymi wszystkimi kwestiami, sięgnij po poradnik Julie Zhuo. To nowoczesna pomoc dla osób takich jak ty, pełna przykładów i rozwiązań zaczerpniętych z codziennej praktyki.

Ebook

Vademecum jeszcze lepszego mened...Vademecum jeszcze lepszego menedżera

Michael Armstrong

Nieoceniony podręcznik zarówno dla osób sprawujących funkcje kierownicze, jak i dla przyszłych menedżerów. Obok cennych wskazówek zawiera studia przypadków zaczerpniętych z codziennego życia menedżerów, które są bogatym źródłem praktycznych informacji.

Nieoceniony podręcznik zarówno dla osób sprawujących funkcje kierownicze, jak i dla przyszłych menedżerów. Obok cennych wskazówek zawiera studia przypadków zaczerpniętych z codziennego życia menedżerów, które są bogatym źródłem praktycznych informacji.

Ebook

Od celu do wynikuOd celu do wyniku

Jim Collins

Od planu do realizacji. Od celu do rezultatu. Znakomity tytuł w serii „Klasycy Harvard Business Review”, która daje czytelnikowi możliwość zgromadzenia wszystkich rewolucyjnych prac docenionych przez HBR we własnej biblioteczce. Każdy tom cyklu prezentuje wybitną koncepcję, która pozostaje aktualna do dziś i wpływa na kształt współczesnej praktyki menedżerskiej.

Od planu do realizacji. Od celu do rezultatu. Znakomity tytuł w serii „Klasycy Harvard Business Review”, która daje czytelnikowi możliwość zgromadzenia wszystkich rewolucyjnych prac docenionych przez HBR we własnej biblioteczce. Każdy tom cyklu prezentuje wybitną koncepcję, która pozostaje aktualna do dziś i wpływa na kształt współczesnej praktyki menedżerskiej.

Informacje o formacie
PDF zabezpieczony znakiem wodnym (bez DRM)

Format używany do prezentacji książek lub czasopism, które wymagają formatu stronicowanego, ponieważ ich treść nie może dopasować się dowolnie (swobodnie) do szerokości ekranu. Pliki PDF zawierają interaktywne spisy treści, linkujące przypisy i inne rozwiązania stosowane w tekstach elektronicznych. Proporcjonalne rozmieszczenie elementów na stronie sprawdza się w urządzeniach wyposażonych w duże ekrany.

Możesz go przeczytać na dowolnym urządzeniu z zainstalowanym odpowiednim oprogramowaniem (np. Adobe Reader)