Ebook

Edukacja religijna dziecka w wieku przedszkolnym w kontekście wybranych koncepcji pedagogicznych

Format:
25,01 zł
Skonfiguruj szybki zakup Do schowka

Edukacja religijna dziecka w wieku przedszkolnym w kontekście wybranych koncepcji pedagogicznych - Opis

Edukacja religijna dziecka w wieku przedszkolnym – po powrocie lekcji religii do szkół i przedszkoli publicznych (1 września 1990 roku) – zgodnie z zaleceniem Dyrektorium katechetycznego Kościoła katolickiego w Polsce wpisuje się, w działania dydaktyczno–wychowawcze współczesnego przedszkola. Stanowi ona fundament religijnego wychowania, określanego jako inicjacja w życie wiarą zaszczepioną na chrzcie świętym. Jej realizacja dokonuje się w środowisku rodzinnym, przedszkolnym i parafialnym. W edukacji religijnej przedszkolaka szczególne znaczenie ma współpraca katechety z rodziną. Dzięki rodzinie i relacjom z najbliższymi (rodzicami, dziadkami, opiekunami) kształtują się w dziecku podstawy zaufania do siebie i innych osób. Kontakty dziecka z najbliższym środowiskiem sprzyjają budowaniu jego wewnętrznego świata wartości i nabywaniu wzorców osobowych.
Poprzez identyfikację i naśladowanie najbliższych osób z otoczenia przedszkolak kształtuje w sobie pierwsze postawy moralne oraz przyswaja sobie normy i zasady postępowania. Skuteczność edukacji religijnej przedszkolaka jest w dużym stopniu zależna od współpracy wszystkich środowisk wychowawczych, czyli rodziny, przedszkola, Kościoła.
Dyrektorium ogólne o katechizacji podkreśla konieczność podejmowania przez katechetów działań, które sprzyjają wszechstronnemu rozwojowi dziecka. Dlatego edukację religijną w przedszkolu należy powiązać z wychowaniem ogólnym, korelując działania dydaktyczno – wychowawcze, podejmowane przez katechetów z procesem humanizacji i wielorakiego rozwoju dziecka. W tej właśnie edukacji szczególne miejsce zajmuje rozwój osobowości dziecka i kształtowanie postaw religijnych. Za ważne uznaje się również odwoływanie do naturalnych doświadczeń dziecka takich, jak: poczucie miłości, akceptacji, bezpieczeństwa, zaufania oraz nawiązywania przyjaznych relacji z innymi osobami. Nagromadzone przez dziecko doświadczenia spełniają ważną rolę w nawiązywaniu osobowej relacji z Bogiem, w kształtowaniu postawy zaufania wobec Boga, w formacji postaw społecznych i moralnych, opartych na wierze i odkrywania religijnych motywów działania.
Edukacja religijna dziecka w wieku przedszkolnym wynika z uwarunkowań rozwojowych wychowanka. Zgodnie z zasadą wierności Bogu i wierności człowiekowi w tej edukacji ma miejsce korelacja aspektów teologicznych i antropologicznych. Następuje też łączenie wychowania ludzkiego z wychowaniem chrześcijańskim. Katecheci zajmujący się katechezą dziecka w przedszkolu tacy, jak: np. Zbigniew Marek, Władysław Kubik, Jan Szpet, postulują, aby poważnie potraktować zarówno zadania stojące przed katechezą przedszkolną, jak i adresata katechezy – dziecko w wieku przedszkolnym. Oznacza to, że w wychowaniu do wiary należy uwzględniać indywidualne uwarunkowania i możliwości rozwojowe wychowanka oraz jego sposób myślenia, rozumowania i działania, a także poziom jego gotowości na przyjmowanie prawd religijnych. Istnieje więc potrzeba korzystania z osiągnięć psychologii rozwojowej, i psychologii religii, a także z nauk pedagogicznych. Przedmiotem katechezy w przedszkolu trzeba bowiem uczynić treści i pojęcia religijne, które dziecko jest w stanie przyjąć odpowiednio do swoich możliwości percepcyjnych. Zaleca się też wykorzystanie metod i pomocy dydaktycznych wypracowanych w dydaktyce ogólnej. Podstawowe dokumenty katechetyczne zwracają uwagę na znaczenie różnych metod w przekazie wiary. Postulują, aby katecheci w edukacji religijnej dziecka w wieku przedszkolnym stosowali aktualne sposoby pracy wymagane w pedagogice.

Edukacja religijna dziecka w wieku przedszkolnym w kontekście wybranych koncepcji pedagogicznych - Informacje szczegółowe

Edukacja religijna dziecka w wieku przedszkolnym w kontekście wybranych koncepcji pedagogicznych - Opinie i Komentarze

Podobne publikacje

Ebook

Przemoc symboliczna w przedszkoluPrzemoc symboliczna w przedszkolu

Małgorzata Falkiewicz-Szult

Opracowanie w ciekawy sposób ujmuje temat przemocy symbolicznej jako jednego z nieuświadamianych etapów procesu socjalizacji dzieci w edukacji przedszkolnej.

Opracowanie w ciekawy sposób ujmuje temat przemocy symbolicznej jako jednego z nieuświadamianych etapów procesu socjalizacji dzieci w edukacji przedszkolnej.

Ebook

Najważniejsze lata, czyli jak ro...Najważniejsze lata, czyli jak rozumieć rysunki małyc...

Anna Kalbarczyk

Ważny podręcznik analizujący przykładowe rysunki namalowane przez dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Książka udowadnia, jak ważna dla zrozumienia psychiki dziecka jest analiza jego wczesnej twórczości.

Ważny podręcznik analizujący przykładowe rysunki namalowane przez dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Książka udowadnia, jak ważna dla zrozumienia psychiki dziecka jest analiza jego wczesnej twórczości.

Ebook

Mądra o czasieMądra o czasie

Denise Glenn

Praktyczne lekcje biblijne dla matek, które szukają wskazówek, jak budować stabilny system wartości i przekazać go własnym dzieciom. Poradnik dla małych grup, jak i do studium indywidualnego.

Praktyczne lekcje biblijne dla matek, które szukają wskazówek, jak budować stabilny system wartości i przekazać go własnym dzieciom. Poradnik dla małych grup, jak i do studium indywidualnego.

Ebook

Teoria wychowania w zarysieTeoria wychowania w zarysie

Mieczysław Łobocki

Podręcznik, który przedstawia wybrane zagadnienia współczesnej teorii wychowania. Nieocenione źródło wiedzy dla studentów pedagogiki, nauczycieli i wychowawców placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Podręcznik, który przedstawia wybrane zagadnienia współczesnej teorii wychowania. Nieocenione źródło wiedzy dla studentów pedagogiki, nauczycieli i wychowawców placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Ebook

DydaktykaDydaktyka

Czesław Kupisiewicz

Podręcznik wybitnego pedagoga: dydaktyka, komparatysty, badacza dziejów oświaty. Ukazuje dydaktykę jako naukę humanistyczno-społeczną, której celem jest inicjowanie i stymulowanie procesów uczenia.

Podręcznik wybitnego pedagoga: dydaktyka, komparatysty, badacza dziejów oświaty. Ukazuje dydaktykę jako naukę humanistyczno-społeczną, której celem jest inicjowanie i stymulowanie procesów uczenia.

Ebook

Dziecko u progu szkołyDziecko u progu szkoły

Halina Dmochowska

Szerokie ujęcie zagadnienia gotowości szkolnej – z uwzględnieniem zarówno aspektów rozwoju emocjonalno-intelektualnego dziecka, jak i przygotowania szkoły od strony instytucjonalnej i zadaniowej.

Szerokie ujęcie zagadnienia gotowości szkolnej – z uwzględnieniem zarówno aspektów rozwoju emocjonalno-intelektualnego dziecka, jak i przygotowania szkoły od strony instytucjonalnej i zadaniowej.

Ebook

Kierunki rozwoju pedagogiki spec...Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej

Czesław Kosakowski

Podręcznik dla pedagogów specjalnych, nauczycieli, studentów kierunków pedagogicznych zainteresowanych problematyka niepełnosprawności. Omawia kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej po 1989 roku.

Podręcznik dla pedagogów specjalnych, nauczycieli, studentów kierunków pedagogicznych zainteresowanych problematyka niepełnosprawności. Omawia kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej po 1989 roku.

Informacje o formacie
PDF zabezpieczony znakiem wodnym (bez DRM)

Format używany do prezentacji książek lub czasopism, które wymagają formatu stronicowanego, ponieważ ich treść nie może dopasować się dowolnie (swobodnie) do szerokości ekranu. Pliki PDF zawierają interaktywne spisy treści, linkujące przypisy i inne rozwiązania stosowane w tekstach elektronicznych. Proporcjonalne rozmieszczenie elementów na stronie sprawdza się w urządzeniach wyposażonych w duże ekrany.

Możesz go przeczytać na dowolnym urządzeniu z zainstalowanym odpowiednim oprogramowaniem (np. Adobe Reader)