Zaznacz stronę

Każdy egzamin wiąże się z dużym stresem dla zdającego. Stres jest naturalną reakcją obronną naszego organizmu. Motywuje nas do działania, jednak zbyt duży stres potrafi paraliżować. W jaki sposób poradzić sobie ze stresem na egzaminach, studiach? Jak nie „złapać doła” po pierwszej porażce?

W dniu egzaminu…

Nie wertuj już notatek. Wejdź pewnie i z uśmiechem na ustach do sali egzaminacyjnej. Przygotuj długopis, słuchaj uważnie komunikatów i poleceń przewodniczącego komisji. Wyłącz telefon.

Koncentracja na egzaminie

W przypadku sprawdzianu pisemnego sprawdź czy arkusz jest kompletny. Czytaj dokładnie, ze zrozumieniem polecenia do zadań, w nich jest wiele wskazówek. Potem skup się  na zadaniach. Skoncentruj się. Rozluźnij ramiona. Nie panikuj, jeżeli do końca nie znasz odpowiedzi, po chwili wytchnienia i złapania oddechu może przyjdzie ci do głowy gotowe rozwiązanie. Przeczytaj dwukrotnie zadania i dobrze się zastanów zanim udzielisz na nie odpowiedzi. Najpierw spróbuj odpowiedzieć na pytania oczywiste i najłatwiejsze, później zacznij myśleć nad zadaniami bardziej złożonymi. Zadania najtrudniejsze zostaw na koniec. Przechodź do kolejnych pytań. Upewnij się, że nie pominąłeś żadnego zadania, które potrafisz wykonać. Pilnuj czasu.

Oddychanie

Nie zapomnij o właściwym oddychaniu. Oddech powinien być spokojny, równomierny i głęboki. Winien być przeponowy. Właściwe oddychanie redukuje stres. Dotlenia mózg. A więc weź głęboki oddech i zacznij pisać czy mówić.

Grunt to pozytywne nastawienie

Najważniejsze jest pozytywne myślenie. To pozwala wygrać walkę ze stresem. Unikaj tworzenia czarnych scenariuszy i czarnowidztwa. Nie wolno ci uważać, że nie poradzisz sobie z egzaminem. Uwierz w siebie i w swoje umiejętności. Istotna jest technika wizualizacji. Pomyśl sobie, że już jesteś po sprawdzanie wiedzy. Nie trać poczucia humoru, uśmiechaj się, po egzaminie czeka cię nagroda: rozrywka i zabawa.

Odpowiednia gestykulacja

W trakcie egzaminu ustnego naturalnie gestykuluj, to pomoże się rozładować. Ruch jest wskazany, poprawia samopoczucie. Lepiej jednak unikaj nerwowego chodzenia po sali egzaminacyjnej. Ćwicz wcześniej wystąpienia przed lustrem, kamerą, rodziną, znajomymi. Pamiętaj, że ważna jest mowa ciasta, gesty, mimika twarzy. Nie machaj przesadnie rękoma, nie przestępuj z nogi na nogę, nie splataj rąk.

Jak się nie załamać po porażce egzaminacyjnej?

A jeśli już powinie ci się noga? Nie panikuj. Głowa do góry. To nie koniec świata. Nie ostatni raz coś się tobie nie udało. Będzie jeszcze wiele takich sytuacji. Ważne, aby się nie poddawać, nie załamywać i spróbować swoich sił ponownie. Pamiętaj, nikt nie jest omnibusem, każdemu może trafić się wpadka, gorszy dzień, niefart np. trudniejsze pytanie. Nabierz dystansu. Nie odbieraj niepowodzenia jako życiowej porażki. Osoby bliskie i życzliwie tobie na pewno cię nie zostawią i będą cię wspierać. Podchodź do zastanej sytuacji spokojnie. W przypadku niezdania egzaminu powinieneś mieć przygotowany plan B.