Ebook

Historia Muzyki Polskiej. Tom II: Renesans 1500–1600

Format:
Pobierz fragment
0,00 zł
Do schowka

Historia Muzyki Polskiej. Tom II: Renesans 1500–1600 - Opis

Drugi tom „Historii muzyki polskiej”. Katarzyna Morawska, znawczyni muzyki dawnej, przedstawia kulturę muzyczną w Polsce XVI wieku oraz twórczość wokalną i wokalno-instrumentalną tego okresu.

W dotychczasowych syntetycznych ujęciach historii muzyki polskiej muzyka XVI wieku zajmuje eksponowane miejsce jako dobrze znana i wysoko ceniona pod względem artystycznym. Stanowi teren, na którym ujawniają się wyraźne symptomy kształtowania się zaczątków stylu narodowego, przy jednoczesnym wzroście znaczenia wpływów obcych, zwłaszcza niemieckich, niderlandzkich i włoskich, co pozwala przestawić jej dzieje na szerokim tle historyczno-terytorialnym i ustalić miejsce muzyki polskiej w rozwoju muzyki europejskiej.
W książce wydzielono wiek XVI jako odrębny okres w historii muzyki polskiej, traktując jednak daty graniczne jako płynne. Autorka szczegółowo definiuje zakres przedmiotowy badań, ram chronologicznych oraz podstawy materiałowej. Duże znaczenie przykłada do identyfikacji muzycznych wyznaczników stylu narodowego przy jednoczesnym podkreśleniu uniwersalizmu dawnej kultury i względnej jednolitości kierunków rozwojowych europejskiej. Dotyczy to głównych nurtów techniki kompozytorskiej, nawiązywania do tradycji i wspólności repertuaru. Problemy te są rozpatrywane z punktu widzenia historii muzyki europejskiej, dziejów muzyki w kręgu Europy Środkowej i lokalnego charakteru niektórych zjawisk. Podstawę materiałową tworzą przede wszystkim źródła muzyczne: oryginalne rękopisy i kopie (w tym tabulatury, zbiory kompozycji wokalnych jedno- i wielogłosowych) lub druki (traktaty teoretyczne, kancjonały, luźne druki pieśni, wydania zbiorowe) oraz edycje źródłowe. Posłużono się również podstawowymi pracami o charakterze ogólnokulturowym, opracowaniami powszechnej historii muzyki XVI w., a także rozprawami z różnych dziedzin kultury staropolskiej.
Zasadniczy przedmiot badań przestawiono w książce w dwu działach. W pierwszym z nich ukazano obraz kultury muzycznej w Polsce w XVI w., a w nim jej tradycje i podstawowe kierunki rozwojowe, rolę kontaktów międzynarodowych, cechy i znaczenie organizacji życia muzycznego i główne jego centra (dwór, ośrodki kultu religijnego, miasta), wykonawstwo muzyczne (w tym budownictwo instrumentów), formy przekazu muzycznego, problemy edukacji muzycznej (roli Akademii Krakowskiej i szkół kościelnych) oraz teorię muzyki z szerokim uwzględnieniem polskich i zachowanych w Polsce traktatów i pism muzycznych. W drugim dziale omówiono najważniejsze problemy związane z twórczością muzyczną w Polsce w XVI w., przedstawiając kolejno muzykę wokalną i wokalno-instrumentalną (w tym msze, motety i inne formy polifoniczne, pieśni monodyczne i wielogłosowe, chorał rzymski), muzykę instrumentalną (organową, lutniową, solową i zespołową) i na zakończenie wyodrębniono twórczość Mikołaja Zieleńskiego, działającego na przełomie XVI i XVII w., głównego w owym czasie w Polsce przedstawiciela muzyki polichóralnej.
Ujęty w ten sposób materiał poprzedza kalendarium epoki z chronologicznymi zestawieniami wydarzeń z zakresu historii ogólnej, historii muzyki, nauki i kultury w Polsce i na świecie. Uzupełnieniem książki jest obszerna bibliografia (wskazówki bibliograficzne znajdują się również po poszczególnych rozdziałach), spis przykładów muzycznych oraz indeks źródeł, tytułów utworów i miejscowości.

Cykl wydawniczy „Historia Muzyki Polskiej” składa się z 12 tomów omawiających kolejne epoki historii muzyki: średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm, okres między romantyzmem a współczesnością i współczesność. Wszystkie książki wchodzące w skład cyklu, zostały napisane przez wybitnych muzykologów, znawców okresów, którym poświęcili swoje prace.
To jedyny w swoim rodzaju cykl wydawniczy, który w naukowy sposób opisuje kompleksowo, na tle kultury europejskiej, rozwój i historię muzyki polskiej od początku naszej państwowości aż do roku 2000.

Historia Muzyki Polskiej. Tom II: Renesans 1500–1600 - Informacje szczegółowe

Miejsce i rok wydania:
Warszawa 2015
Rodzaj publikacji:
Język publikacji:
Rok pierwszej publikacji książkowej:
2014
ISBN:
978-836-363-172-7
Zabezpieczenie:
znak wodny
Liczba plików do pobrania:
2 (epub, mobi)
Rozmiar plików do pobrania:
epub 5,42 MB / mobi 11,64 MB

Historia Muzyki Polskiej. Tom II: Renesans 1500–1600 - Opinie i Komentarze

Podobne publikacje

Ebook

Historia Muzyki Polskiej. Tom...Historia Muzyki Polskiej. Tom I, część 1: Średniowie...

Jerzy Morawski

Najobszerniejsze syntetyczne przedstawienie dziejów kultury muzycznej w Polsce od czasów prehistorycznych do restytuowania królestwa w dobie Władysława Łokietka.

Najobszerniejsze syntetyczne przedstawienie dziejów kultury muzycznej w Polsce od czasów prehistorycznych do restytuowania królestwa w dobie Władysława Łokietka.

Ebook

Historia Muzyki Polskiej. Tom II...Historia Muzyki Polskiej. Tom III, część 1: Barok 15...

Barbara Przybyszewska-Jarmińska

Publikacja prezentująca kulturę muzyczną w Rzeczypospolitej XVII wieku, a także twórczość muzyczną – również teoretyczną – tego okresu.

Publikacja prezentująca kulturę muzyczną w Rzeczypospolitej XVII wieku, a także twórczość muzyczną – również teoretyczną – tego okresu.

Ebook

Historia Muzyki Polskiej. Tom II...Historia Muzyki Polskiej. Tom III, część 2: Barok 16...

Alina Mądry

Publikacja Aliny Mądry opisuje życie muzyczne w Polsce od 1697 roku do upadku Rzeczypospolitej, skupiając się na katolickich ośrodkach kultu religijnego.

Publikacja Aliny Mądry opisuje życie muzyczne w Polsce od 1697 roku do upadku Rzeczypospolitej, skupiając się na katolickich ośrodkach kultu religijnego.

Ebook

Historia Muzyki Polskiej. Tom IV...Historia Muzyki Polskiej. Tom IV: Klasycyzm 1750–1830

Alina Nowak-Romanowicz

Czwarty tom „Historii Muzyki Polskiej” pióra jednego z najznakomitszych znawców muzyki polskiej okresu klasycyzmu i wczesnego romantyzmu. Stanowi ukoronowanie badań naukowych Aliny Nowak-Romanowicz.

Czwarty tom „Historii Muzyki Polskiej” pióra jednego z najznakomitszych znawców muzyki polskiej okresu klasycyzmu i wczesnego romantyzmu. Stanowi ukoronowanie badań naukowych Aliny Nowak-Romanowicz.

Ebook

Historia Muzyki Polskiej. Tom V...Historia Muzyki Polskiej. Tom V, część 1: Romantyzm...

Zofia Chechlińska

Omówienie zagadnień życia muzycznego oraz twórczości kompozytorów polskich i obcych działających stale lub przez długi czas na ziemiach polskich w dobie romantyzmu.

Omówienie zagadnień życia muzycznego oraz twórczości kompozytorów polskich i obcych działających stale lub przez długi czas na ziemiach polskich w dobie romantyzmu.

Ebook

Historia Muzyki Polskiej. Tom VI...Historia Muzyki Polskiej. Tom VI: Między romantyzmem...

Zofia Helman

Monografia, która konfrontuje polskie tradycje klasyczno-romantyczne z modernizmem oraz prezentuje zjawisko neoklasycyzmu w rodzimej twórczości muzycznej XX wieku.

Monografia, która konfrontuje polskie tradycje klasyczno-romantyczne z modernizmem oraz prezentuje zjawisko neoklasycyzmu w rodzimej twórczości muzycznej XX wieku.

Ebook

Historia Muzyki Polskiej. Tom V...Historia Muzyki Polskiej. Tom V, część 2a: Romantyzm...

Irena Poniatowska

Druga cześć tomu „Romantyzm” cyklu „Historia Muzyki Polskiej”. Pokazuje, z jakich tradycji czerpali polscy kompozytorzy i omawia ich dokonania na polu opery, pieśni i kantaty.

Druga cześć tomu „Romantyzm” cyklu „Historia Muzyki Polskiej”. Pokazuje, z jakich tradycji czerpali polscy kompozytorzy i omawia ich dokonania na polu opery, pieśni i kantaty.

Ebook

Historia muzyki polskiej. Tom V...Historia muzyki polskiej. Tom V, część 2b: Romantyzm...

Elżbieta Szczepańska-Lange

Monografia omawiająca życie muzyczne Warszawy w dobie romantyzmu. Autorka w oparciu o szereg dokumentów epoki przedstawia stolicę, która mimo napiętej sytuacji politycznej tętni muzyką.

Monografia omawiająca życie muzyczne Warszawy w dobie romantyzmu. Autorka w oparciu o szereg dokumentów epoki przedstawia stolicę, która mimo napiętej sytuacji politycznej tętni muzyką.

Ebook

Historia Muzyki Polskiej. Tom VI...Historia Muzyki Polskiej. Tom VII, część 1: Współcze...

Krzysztof Baculewski

Część 1. tomu VII „Historii Muzyki Polskiej”. Omawia sytuację kultury muzycznej od okupacji do roku 1975 i charakteryzuje najważniejsze zjawiska tego czasu: neoklasycyzm, dodekafonię i sonorystykę.

Część 1. tomu VII „Historii Muzyki Polskiej”. Omawia sytuację kultury muzycznej od okupacji do roku 1975 i charakteryzuje najważniejsze zjawiska tego czasu: neoklasycyzm, dodekafonię i sonorystykę.

Ebook

Ucho i umysłUcho i umysł

Anna Chęćka-Gotkowicz

Książka, która ma swe źródło w miłości do muzyki. Rozpisana na dwa głosy – intelektu i serca, sprawia, że czytelnik z radością i zaufaniem będzie podążał ścieżkami wytyczonymi przez Autorkę.

Książka, która ma swe źródło w miłości do muzyki. Rozpisana na dwa głosy – intelektu i serca, sprawia, że czytelnik z radością i zaufaniem będzie podążał ścieżkami wytyczonymi przez Autorkę.

Ebook

Historia Muzyki Polskiej. Tom...Historia Muzyki Polskiej. Tom I, część 2: Średniowie...

Katarzyna Morawska

Druga część tomu „Średniowiecze” z cyklu „Historia Muzyki Polskiej”. Przedstawia rozwój muzyki polskiej w latach 1320–1500.

Druga część tomu „Średniowiecze” z cyklu „Historia Muzyki Polskiej”. Przedstawia rozwój muzyki polskiej w latach 1320–1500.

Informacje o formacie
ePUB zabezpieczony znakiem wodnym (bez DRM)

Książki tworzone w tym formacie nie mają podziału na strony. Główną zaletą publikacji ePUB jest automatyczne dopasowanie się do szerokości ekranu urządzenia, na którym są wyświetlane. Dzięki temu przewijamy tekst tylko w górę lub w dół. Format ten sprawdza się w urządzeniach mobilnych, wyposażonych zazwyczaj w niewielki ekran.

Można go przeczytać na:
- e-czytniku,
- tablecie *,
- smartphonie *,
- komputerze **.

* z zainstalowaną aplikacją obsługującą pliki typu ePUB
- dla systemu Android (Publio, Aldiko, Bluefire Reader)
- dla systemu iOS (Publio, iBooks, Stanza, Bluefire Reader)

** z zainstalowanym programem obsługującym pliki typu ePUB (np. Adobe Digital Editions, Calibre)


UWAGA!
Jeżeli książka występuje w formacie Kindle (MOBI) i ePUB, w jednym zakupie otrzymasz obydwa formaty. Wybór formatu następuje na karcie pobierania książki.
Informacje o formacie
MOBI zabezpieczony znakiem wodnym (bez DRM)

Najlepszy format na Kindle!

E-book w formacie MOBIPOCKET można pobrać przede wszystkim na czytnik Kindle.
Czytanie książek w formacie MOBI na innych urządzeniach elektronicznych (np. e-czytnik, tablet, smartphone, komputer) jest możliwe, pod warunkiem że zostaną one wyposażone w odpowiednie oprogramowanie, np. Kindle for PC, MobiPocket Reader.

UWAGA!
Jeżeli książka występuje w formacie Kindle (MOBI) i ePUB, w jednym zakupie otrzymasz obydwa formaty. Wybór formatu następuje na karcie pobierania książki.