Niemiecki kompozytor, najwybitniejszy przedstawiciel niemieckiego neoromantyzmu, jeden z największych twórców operowych. Jego dzieła realizują koncepcję syntetycznego dzieła sztuki (Gesamtkunstwerk), w którym w całość sceniczną stapiają się stworzone przez jednego artystę: muzyka, tekst, pomysły scenograficzne. Twórczość operowa i poglądy estetyczne Wagnera wywarły znaczny wpływ na muzykę przełomu XIX i XX wieku. Główne dzieła: „Tannhäuser”, „Tristan i Izolda”, „Pierścień Nibelunga”, „Zmierzch bogów”.
Dramaturgia operyDramaturgia opery
Przypomnienie teoretycznych pism Wagnera – powodu burzliwej dyskusji wśród odbiorców teatru i sztuki operowej w XIX wieku – które może być okazją do nowego spojrzenia na myśl kompozytora i jego dzieło artystyczne.
Wybór pism z lat 1871–1879
Seria: „Theatroteka” Wydawca: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria MOBI + EPUBPrzypomnienie teoretycznych pism Wagnera – powodu burzliwej dyskusji wśród odbiorców teatru i sztuki operowej w XIX wieku – które może być okazją do nowego spojrzenia na myśl kompozytora i jego dzieło artystyczne.