W dzisiejszych czasach, gdy większość z nas korzysta z internetu, by szybko zdobyć wiedzę i informacje, możemy łatwo stać się ofiarami agresji innych użytkowników sieci. Monografia Jacka Pyżalskiego analizuje ten problem z wielu perspektyw.
Prezentuje teoretyczną analizę dotyczącą funkcjonowania młodych w świecie nowych mediów oraz różnych aspektów związanych z tzw. komunikacją zapośredniczoną. Przedstawia szerokie omówienie problematyki bullyingu i cyberbullyingu wraz z charakterystyką roli sprawcy i ofiary, typologii zjawisk i ich współwystępowania.
Część empiryczna opiera się na trzech dużych projektach badawczych – reprezentatywnych badaniach polskich gimnazjalistów, badaniach nauczycieli oraz studentów, w których zostały wykorzystane metody badawcze zarówno o charakterze jakościowym (wywiady, wywiady online, grupy fokusowe), jak i ilościowym (badania kwestionariuszowe).
W książce nie brakuje też refleksji dotyczącej wychowania młodych ludzi w świecie nowych mediów, w szczególności w obszarze profilaktyki i interwencji związanej z agresją elektroniczną. Opracowanie z pewnością posłuży zarówno socjologom i dziennikarzom, analizującym problem od strony naukowej, jak i zwykłym użytkownikom internetu, chcącym poszerzyć świadomość i zabezpieczyć się przed zgubnymi skutkami swojej internetowej aktywności.