Autorzy w opracowaniu odnoszą się do kwestii znaczenia aksjologii w edukacji oraz w kształceniu i pracy przyszłych pedagogów. W niniejszej publikacji poruszonych zostało wiele zagadnień, m.in. te, które wiążą się z kompetencjami aksjologicznymi oraz wiedzą na ich temat. Odniesiono się również do aktualnego stanu badań w tym zakresie. Skoncentrowano się na edukacji studentów pedagogiki w tym wymiarze, zwłaszcza na zaakcentowaniu takich spraw jak: problem przekazu wartości w wychowaniu, stymulowanie rozwoju moralnego pedagogów, rozwój emocjonalny, moralny i duchowy. Opisano też pedagogikę zabawy, afirmację osoby, ponadto omówiono kulturę współczesnej szkoły jako grunt, na którym mają być szerzone powyższe treści. Poza tym podano ciekawe formy nauczania aksjologii (np. zajęcia terenowe w klasztorach, kościołach, muzeach i galeriach) oraz omówiono zagadnienie edukacji akademickiej osób niepełnosprawnych.