Profesor zwyczajny Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, pedagog, przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej, wiceprzewodniczący Sekcji Nauk Humanistycznych i Społecznych Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów (2010–2012). Ostatnio wydał m.in.: „Klinika akademickiej pedagogiki”, „Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania”, „Myśleć jak pedagog”.
Redaktor naczelny półrocznika „Studia z Teorii Wychowania”. Członek rad naukowych czasopism pedagogicznych: „Acta Facultatis Paedagogicae Universitatis Tyrnaviensis”, „The New Educational Review”, „Rocznik Pedagogiczny KNP PAN”, „Chowanna”, „Przegląd Pedagogiczny”, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, „Auxilium Sociale Novum”, „Ars Educandi”, „Wychowanie na co dzień”, „Problemy Wczesnej Edukacji” i „Keryks”.
Jego zainteresowania naukowe obejmują: pedagogikę ogólną, filozoficzne i teoretyczne podstawy wychowania, pedagogikę porównawczą, andragogikę i pedagogikę (wczesno)szkolną.