W opracowaniu podjęto trzy ważne zagadnienia: tematykę idei integracji i jej konsekwencji dla wychowania (problemy wychowawcze i społeczne, przemiany społeczno-ekonomiczne), ideę integracji i jej skutków dla nauczyciela i pedagogiki (system kształcenia integracyjnego, edukacja pozaszkolna), a także zagadnienie integracji nauczyciela oraz wiedzy (wartość wiedzy, pokolenie młodych nauczycieli). Te kwestie, omówione szczegółowo, poruszają ważne problemy zarówno z teorii, jak i praktyki pedagogicznej. Fundamentem zaś dla powyższych rozważań jest koncepcja wychowawcza Sokratesa, zgodnie z którą należy dobrać odpowiednie metody i formy, aby uczeń zaangażował się w naukę i aby można było osiągnąć założone cele wychowawcze.
Autorzy artykułów odnieśli się do różnych grup wiekowych (dzieci, młodzież) i zróżnicowanych środowisk (rodzina, osoby upośledzone umysłowo, osoby niepełnosprawne, środowisko lokalne).
Adresatami publikacji są nauczyciele i studenci różnych kierunków: pedagogiki społecznej, opiekuńczej, socjalnej, animacji kultury. Książka może służyć także jako podręcznik akademicki dla studentów pedagogiki.