Kim jest Andrea Bern? Kiedy pytanie zadaje terapeutka, Andrea wie, co należy odpowiedzieć: jest projektantką, przyjaciółką, córką, siostrą. Ale to, o czym nie mówi – że jest samotną artystką, którą opuściła wena twórcza, że pije, że krzyczy w łóżku, że jest kapitanem tonącego okrętu, czyli własnego ciała – wydaje się bardziej prawdziwe. Wygląda na to, że wszyscy dokoła niej mają całkowicie odmienne zdanie na temat, czym jest dorosłość: jej najlepsza przyjaciółka Indigo wychodzi za mąż, jej brat, który jakimś cudem wyszedł niepoturbowany z burzliwego dzieciństwa, oczekuje z żoną na narodziny wytęsknionego dziecka, a jej przyjaciel Matthew nadal bez reszty poświęca się malowaniu mrocznych obrazów, choć nic na tym nie zarabia i jest kompletnie spłukany.
Kiedy jednak bratanica Andrei przychodzi na świat z nieuleczalną chorobą, rodzina Bernów zostaje zmuszona do przemyślenia na nowo spraw, które naprawdę się liczą. Czy to ich połączy, czy spowoduje, że się od siebie oddalą?
Opowiedziana w niepokojącym, zjadliwie komicznym stylu „Ja” jest zapierającym dech pokazem zdolności narracyjnych Jamie Attenberg, błyskotliwą analizą życia kobiety.
„Brawo dla Attenberg z poczuciem humoru i szczerością opowiadającej historię dorosłej kobiety, która chce, czego chce, a nie tego, co powinna chcieć” – „Marie Claire”
„Jamie Attenberg, dziękuję ci za przeciwstawienie się społecznym założeniom dotyczącym tego, co powinno się liczyć w naszym życiu. Za zaprezentowanie innego rodzaju narracji. «Ja» to powieść, która nie jest wyłącznie milutka i urocza. Okazuje się, że mamy inne historie, my, osoby samotne. My, istoty ludzkie” – „Bustle”
„Przełomowe… Przenikliwe studium miłości, poświęcenia oraz prawdziwego znaczenia bycia dorosłym” – „Tablet”
„Jamie Attenberg zręcznie bada umysł 39-latki, której zupełnie nie interesuje robienie tego, co powinna, podążającej za swym sercem, a nie rozumem – historia jest seksowna i czarująca. Nie można się od niej oderwać” – „Newsweek”
„Jest coś świeżego i dociekliwego w pisarstwie Attenberg: cudownie wielobarwna jakość głosu jej antybohaterki. Co często bywa znakiem firmowym takich przedsięwzięć, spora część humoru pochodzi z przewrotnej mieszaniny prawdy, szczerości i brawury. Z mówienia rzeczy niemożliwych do powiedzenia. Pod tym względem Attenberg pisze za pomocą skalpela i przedstawiła czytelnikom jedno z najwspanialszych, najbardziej niespodziewanych studiów charakteru.” – „The Irish Independent”
„Opowiedziana w inteligentnych i zabawnych scenach «Ja» stanowi studium bycia dorosłą kobietą w dzisiejszych czasach. Ta zwodniczo krótka powieść pozostanie z wami na długo po skończonej lekturze” – Popsugar, „26 Hot New Books You’ll Want to Get Your Hands on This Spring”
„Z wrodzonym talentem do niedomówień i znakomitym wyczuciem tworzy postać Andrei Bern, która ma ogrom wad, ale jest też niezwykle odporna, świadoma siebie, zdolna do refleksji o braku stabilizacji w swoim życiu bez tonięcia w banałach czy Kwestiach przez duże K. Istotą powieści jest to, że Andrea pozostaje bez ograniczeń singielką, a tak dobrą czyni ją to, że Andrea jest absolutnie wyjątkowa” – Vulture, „8 Books You Need to Read This March”
„Zabawna, odważna i hipnotyzująca od pierwszej strony «Ja» jest klejnocikiem kryjącym druzgoczącą zawartość. Rzadko się zdarza, żebym nie mogła się doczekać, kiedy podaruję książkę wszystkim swoim przyjaciółkom i będziemy o niej dyskutować długo w noc, a tak jest w tym przypadku. Głęboko podziwiam Jami Attenberg” – Maria Semple, autorka „Gdzie jesteś, Bernadette?”
„Zarówno proza, jak i dokonana przez autorkę analiza kobiecych pragnień, kompromisów, silnych stron i lęków zasługują na baczniejszą uwagę. Jak sama Andrea, powieść jest piękna i brutalna, inteligentna i zabawna, szczera i seksowna” – Cynthia D’Aprix Sweeney, autorka bestsellerowego „Gniazda”
„To jedna z tych rzadkich książek − nawet najwięksi pisarze często tworzą jedną lub dwie w życiu − w której wyjątkowa wrażliwość autorki spotyka się z historią, do której opowiedzenia się urodziła. Ten fragmentaryczny, uczuciowy portret zdecydowanie niezależnej kobiety, kobiety, której radykalna niezależność często naraża ją na konflikt z nierozumiejącym ją otoczeniem, jest niezbędną lekturą i dla kobiet, i dla mężczyzn” – Stefan Merrill Block, autor „The Story of Forgetting”
O Autorce:
JAMI ATTENBERG – amerykańska pisarka, autorka pięciu powieści z listy bestsellerów „New York Timesa”, w tym „The Middlestones” i „Saint Mazie”. Jej artykuły o seksie, miejskim życiu i jedzeniu ukazują się między innymi w „New York Times Magazine”, „Wall Street Journal”, „Guardian” oraz „Lenny Letter”. Autorka dzieli swój czas pomiędzy Brooklynem a Nowym Orleanem.