Historyk i publicysta, w latach 1977-1980 studiował reżyserię filmową i telewizyjną w łódzkiej PWSFTviT, w 1986 r. ukończył historię na Uniwersytecie Łódzkim. Pracował m.in. jako adiunkt i kustosz w Muzeum Kinematografii w Łodzi. Jest autorem kilkuset publikacji o rozmaitym charakterze i na różne tematy. Jako historyk kina wydał kilkadziesiąt artykułów (debiut publicystyczny: Motywy religijne w filmie polskim, „Kierunki” 1980, nr 51/52, s. 12) oraz – nie licząc zaplanowanego na dziesięć tomów „Świata zza mgły” (o kinie polskim w „pierwszym okresie przemysłowym” 1911/12-1920/21) – dwie książki: „Józef Lejtes” (specjalne, podwójne wydanie miesięcznika „Film na Świecie” z maja-czerwca 1983 r., nr 293-294) – monografię na temat najwybitniejszego polskiego twórcy filmowego okresu międzywojennego i „Dzień dobry panie Edison” (Łódź 1994: „Zeszyty Muzeum Kinematografii” nr 3) – opis pierwszych projekcji filmowych na ziemiach polskich połączony z dowodem, że prawdziwymi wynalazcami kine(ma)tografu (zresztą od razu dźwiękowego!) byli w 1891 r. Thomas Alva Edison i jego współpracownik William Kennedy Laurie Dickson. Cybusz jest także współautorem i redaktorem naukowym pracy zbiorowej „80 lat kina polskiego 1908-1988” oraz edytorem „Wspomnień Józefa Lejtesa”. W dziedzinie historii kina autor „Świata zza mgły” jest najlepszym uczniem i godnym następcą profesora Władysława Jewsiewickiego (1910-2004), najpoważniejszego dotychczas polskiego badacza owego, pozostającego pod patronatem zarówno Klio, jak i Dziesiątej Muzy, fascynującego przedmiotu nauki i sztuki.