W książce poruszono wiele interesujących tematów związanych z zawodem nauczyciela i wyborem tej profesji przez osoby odmiennej płci. Z zagadnień szczegółowych odniesiono się do kwestii feminizacji zawodu nauczycielskiego i konsekwencji socjalizacyjnych tego faktu, a także komunikacji niewerbalnej nauczycieli z uczniami. W jednym z artykułów pojawiły się refleksje na temat zachowań prozdrowotnych kandydatek i kandydatów do zawodu nauczycielskiego. Ponadto podkreślono potrzebę identyfikacji chłopców z osobą nauczyciela mężczyzny. Zwrócono też uwagę na związek świadomości nauczycielek-wychowawczyń kształcenia zintegrowanego z podejmowanymi przez nie działaniami wychowawczymi. Zaznaczono także wpływ płci na poziom twórczości studentów edukacji artystycznej. W ramach badań porównawczych kobiet i mężczyzn zaprezentowano potencjał rozwoju osobowego nauczycieli. Ciekawym akcentem jest artykuł o małżeństwie nauczycieli i uczonych Marii i Stanisławie Ossowskich.