Autorka koncentruje się w badaniach na grupie osób o obniżonej sprawności umysłowej. Analizuje organizację procesu wychowania dzieci upośledzonych umysłowo w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, kształtowanie kompetencji społecznych osób o obniżonej sprawności umysłowej i stan badań nad tym zagadnieniem. Prezentuje kierunki rewalidacji niepełnosprawnych umysłowo: strategie i procedury, a także wybrane nowatorskie metody aktywizujące. Podkreśla znaczenie internatu w procesie socjalizacji dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo. Umieszcza tę placówkę w systemie oświaty i wychowania, opisuje strukturę modelu organizacyjnego, funkcje internatu w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, a także kompensacyjne metody, formy i typy zajęć stosowane w pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie.
W drugiej części książki autorka omawia badania, które przeprowadziła w powyższej grupie. Opisuje metody i obszary działań wychowawczych organizowanych w badanych internatach (ilość i rodzaj kompensacyjnych metod wychowawczych, obszary i kierunki oddziaływań wychowawczych), specjalistyczne przygotowanie kadry pedagogicznej, bazę lokalową i wyposażenie internatów, strukturę rodzin wychowanków, poziom kompetencji społecznych (m.in. negatywne czynniki występujące w procesie socjalizacji, zależności bądź zbieżności pomiędzy respektowaniem norm społecznych, pozytywne nastawienie do miejsca pobytu, uczestnictwo w zajęciach, funkcjonowanie w grupie wychowanków, poziom uspołecznienia).