Opierając się na bogatej literaturze, autorka wyjaśnia, na czym polegają trudności dziecka z dysleksją i podaje różne koncepcje przyczyn tego zjawiska. Przedstawia wiele rodzajów i typów diagnoz oraz dokonuje przeglądu wybranych metod stosowanych w terapii pedagogicznej. Omawia zasady i etapy pracy terapeutycznej, wyjaśnia, na czym polega planowanie i programowanie zajęć wyrównawczo-kompensacyjnych. Podaje przykłady znanych w Polsce i na świecie programów terapeutycznych. Porusza kontrowersyjne dla świata naukowego (zajmującego się tematyką dysleksji w Polsce) tematy, jak „kinezjologia edukacyjna” czy metoda Davisa.
Znaczną część pracy stanowią zebrane i pogrupowane ćwiczenia usprawniające poszczególne funkcje percepcyjno-motoryczne, tj. percepcję słuchową, wzrokową, koordynację wzrokowo-ruchową, a nawet integrację percepcyjno-motoryczną. Opracowanie zawiera też przykładowe plany zajęć wyrównawczo-kompensacyjnych oraz sposoby programowania pojedynczych zajęć (scenariusze zajęć).