LOADING
AUTOFIRE
Relacje z Pixel Heaven 2021 i PGA.
INDYKARIUM
Borek chwyta za lornetę i przygląda się środowisku gier niezależnych.
VIVE VR CORNER
Oprócz przeglądu nowości na gogle testujemy też jako pierwsi w Polsce okulary Vive Flow.
RETROEXPRESS
Kolejna porcja dobroci dla wyznawców kultu Atari 800XL czy Commodore 64.
WYWIAD Z MICHAŁEM GOŁKOWSKIM
Rozmawiamy z pisarzem, twórcą uniwersum „Komornika”.
PLAY THE GAME
KOMORNIK: NIESKRUSZONY
Złożenie gry paragrafowej i visual novel, więc dzieli cechy z takimi tytułami jak Vampire: The Masquerade – Shadows of New York czy niedawnym Gamedekiem.
DARK PICTURES: HOUSE OF ASHES
Man of Medan opowiadał o okręcie-widmie, Little Hope zabrało nas do wymarłego miasteczka. House of Ashes znowu zupełnie zmienia dekoracje. Oto rok 2003, wojna w Iraku – amerykańska armia poszukuje mitycznej „broni masowej zagłady”, której rzekome istnienie było pretekstem całej eskapady.
GUARDIANS OF THE GALAXY
Gra dająca mnóstwo nieskrępowanej niczym frajdy, choć nadal trudno przyzwyczaić się do superbohaterskich facjat innych niż te hollywoodzkie. Lecz fabuła gry nie kseruje ani wydarzeń z ekranu, ani z komiksu.
ALIEN CUBE
The Alien Cube jest swojego rodzaju sequelem poprzedniego projektu Guzzo, choć znajomość całości absolutnie nie jest wymagana, a można wręcz powiedzieć, że nowicjusze mają szansę ograć tę pozycję z nieco innej perspektywy.
SABLE
Najbardziej rozpoznawalną cechą Sable jest oprawa graficzna, która wyraźnie składa hołd legendarnemu francuskiemu komiksiarzowi Moebiusowi, największemu z wielkich – i robi to tak, że artysta byłby zachwycony.
METROID DREAD
Historia jest kontynuacją poprzednich części, streszczonych w kilku animowanych obrazkach. Koniec końców Samus ląduje na obcej planecie, a po starciu z tajemniczym bossem dostaje „fizycznej amnezji”, innymi słowy – traci większość mocy.
COFFEE NOIR
Przenosimy się do Neo-Londynu, w którym kawę dodaje się nawet do karmy dla psów. Choć mamy rok 2021, trudno pozbyć się wrażenia, że wylądowaliśmy w historycznych latach czterdziestych: moda na prochowce i jazzująca muzyka utwierdzają w tym przekonaniu.
JUGGLER'S TALE
Abby jest marionetką, i to podwójną. Steruje nią gracz i niewidzialny narrator, pociągający za jej sznurki. Historia podzielona jest na akty – oglądamy (i uczestniczymy) bowiem przedstawienie w teatrze lalek.
GROWING UP
Ta gra ma dwa oblicza. Pierwsza rozgrywka to odkrywanie mechanik i fabuły, zdawanie kolejnych egzaminów i końcowy werdykt: kim zostaliśmy w dorosłym życiu.
ETERNAL CYLINDER
Jeśli oglądając serial „Obce światy” na Netfliksie, myśleliście, że byłaby z tego ciekawa gra, to mam dla was fenomenalną wiadomość. Właśnie czymś takim jest The Eternal Cylinder – miks przygodówki i zręcznościówki z elementami surwiwalu.
INDUSTRIA
Industria jest grą typu FPS, którą zaczynamy z pustymi rękami i mnóstwem pytań w głowie. W jakie miejsce przerzuciło nas urządzenie z tajnego zakładu badawczego w Berlinie? Gdzie zniknęli wszyscy mieszkańcy? Skąd te wszystkie roboty i dlaczego tak usilnie próbują nas zabić?
JETT: THE FAR SHORE
Pierwsze zwiastuny Jett: The Far Shore po prostu mnie zachwyciły. Niesamowite krajobrazy, niesamowite stwory, niesamowita muzyka, nutka „Odysei kosmicznej 2001”, a do tego wszystkiego jurty w stepie. Jak takiej gry nie kochać?
BACK 4 BLOOD
W wielu grach fundamentalna jest kampania dla jednego gracza, a żeby przedłużyć zainteresowanie tytułem, dokleja się tryb multiplayer. Tutaj jest dokładnie odwrotnie – Back 4 Blood jest zaprojektowany pod kątem rozgrywki dla czterech graczy, a takim sfastrygowanym dodatkiem jest tu tryb single-player.
ASTRIA ASCENDING
Gra wygląda absolutnie zjawiskowo. Modele postaci czy lokacje wręcz zapierają dech w piersiach. Podobnie jest z przeciwnikami.
HERCULE POIROT: THE FIRST CASES
Druga wydana przez Microids gra czerpiąca ze spuścizny po Agacie Christie. Pierwsza, The ABC Murders, wyszła ponad pięć lat temu.
INSURGENCY: SANDSTORM
Sandstorm to sequel Insurgency z 2014 roku, przenoszący działania wojenne na tereny współczesnego Bliskiego Wschodu. Egzotyczna otoczka dobrze współgra z charakterem tytułu. Już na wstępie bowiem warto zaznaczyć, że to nie jest rozrywka dla każdego, a sam próg wejścia może odstraszyć niejednego.
DEMON SLAYER
Tytuły na podstawie anime, a szczególnie serii shonen (których docelowymi odbiorcami są chłopaki), wykroiły sobie sporą niszę. Ich gatunek wynika z treści– przygody i pojedynki doskonale przekładają się na język gier wideo.
HALL OF FAME
NAJLEPSZA GRA NA ŚWIECIE: JET SET WILLY
Ciężko pracujący górnik odnajduje pod ziemią nieprzebrane skarby, które czynią zeń nuworysza. Porzuca więc swój fach, kupuje jacht i wielką willę, a całe dnie spędza na suto zakrapianych imprezach. Tak Matthew Smith stworzył legendę...
MOBILNE EDYCJE THE LEGEND OF ZELDA
Dwa miesiące temu pisaliśmy o początkach słynnej franczyzy Nintendo, zaś teraz zajmiemy się przygodami Linka wydawanymi na konsole przenośne.
CONAN W GRACH WIDEO
Wiedzże, o graczu, iż Conan, choć przybył deptać błyszczące pikselami trony, nigdy nie zawojował ani Atari, ani Xboksa. Jednak uparcie nie chciał odwiesić miecza na kołku, a podejmowane przez niego próby były prawie bez wyjątku przynajmniej interesujące.
DELPHINE SOFTWARE
Istnieją firmy, których nazwy wywołują szybsze bicie serc graczy nawet długo po zakończeniu przez nich działalności. Wśród nich szczególne miejsce zajmuje francuskie studio Delphine Software International.
SECRET LEVEL
STANISŁAW LEM
Pisarz, jako futurolog, prognozował, jak będzie wyglądał przyszły świat. Część swoich spostrzeżeń zawarł w wydanej w 1964 roku książce „Summa technologiae”.
ZX81 – PIONIER REWOLUCJI
U progu lat osiemdziesiątych wydawało się, że magia Clive’a Sinclaira, pomysłowego brytyjskiego wynalazcy i przedsiębiorcy, wygasła. Jeden tylko produkt firmowany jego nazwiskiem niósł nutkę rynkowego optymizmu – przeznaczony do samodzielnego montażu mikrokomputer MK14...
BIG BOX: INFIDEL
Po wydaniu dziewięciu gier z gatunku fantasy i science fiction (z jednym wyjątkiem dla czarnego kryminału) Infocom postanowił nareszcie zwrócić się w stronę – wydawałoby się –jedynie właściwą, czyli przygodówki w realiach „przygodowych”.
KOSMICZNE LOTY WIDOKOWE
Zapowiadane od lat prywatne wycieczki kosmiczne w końcu w tym roku ruszyły. Od teraz, żeby pogapić się na nieziemskie widoki, nie trzeba naprawiać orbitalnego teleskopu czy wykonywać żmudnych eksperymentów naukowych na orbicie. Możemy polecieć po prostu dla własnej przyjemności.
SIDEQUEST
Comiesięczna dawka seriali, filmów, komiksów, książek i gier planszowych, dla których warto poświęcić cenne godziny.
FELIETON ŚLEDZIA
Rekordowo mało słów, zaś przekaz wyjątkowo mocny - „zeldowy”.
CREDITS
ZMARTWYCHWSTAŁE GRY WIDEO
Spektakularne klapy szumnie zapowiadanych gier zawsze szturmują nagłówki. Każdy chętnie powiela newsy o porażce i bawi się w wymyślanie błyskotliwych uszczypliwości. Często zresztą zasłużonych. Znacznie ciszej jest, gdy w końcu udaje się produkcję połatać.
FELIETON ŁUKASZA ORBITOWSKIEGO
Medium, gra o Krakowie i podwórka zrujnowanego jeszcze Kazimierza.
21 KLATEK: ASSASSIN'S CREED ODYSSEY
Podróż przez Helladę, pełną opowieści o winie i krwi, rozgrywających się pod błękitnym niebem.
FELIETON GAWRONA
Autor pisze o grach „głupich, także tych przeznaczonych dla plebsu, jak choćby legendarna Dune II.
FELIETON ALEXA
Kiedy Kapitan trwale żegna Bonda, przyczyną jest fatalny styl tego odejścia, głębokie rozczarowanie, jakie przeżył w kinie...
FELIETON BORKA
Wszyscy myślą, że Borek gra bez przerwy, nawet przez sen. Otóż nie, grywa okazjonalnie w wybrane tytuły, ogląda służbowo do Indykarium i coś go czasem wciągnie na trochę dłużej, ale i tak poświęca temu stosunkowo niewiele czasu.
THE RIFTBREAKER
Inwazje kosmitów to popularny motyw w całej popkulturze, a więc także i grach wideo. Tylko przeważnie chodzi oczywiście o atak na poczciwych Ziemian. The Riftbraker należy do tych tytułów, które stawiają całą konwencję na głowie.
WYWIAD Z EXOR STUDIOS