Polska szkoła lutnicza z kilku perspektyw: rozmowa Mateusza Borkowskiego z triumfatorem Konkursu Wieniawskiego Piotrem Pielaszkiem oraz z jego ojcem, poczet lutników polskich pióra Agaty Mierzejewskiej-Ficek oraz rozmowa Łucji Siedlik z Agatą Szymczewską między innymi o tym, czy lepszy Stradivarius czy Pielaszek.
Relacje z finału trudnego sezonu w polskich filharmoniach: w Koszalinie, Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Toruniu, Szczecinie, Gdańsku i Katowicach. Recenzje festiwalu Organy Plus oraz premier operowych w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Operze Bałtyckiej i Operze Wrocławskiej.
Recenzje albumów z muzyką Beethovena, pieśniami Karłowicza, m.in. w wykonaniu Małgorzaty Walewskiej, kompozycjami George’a E. Lewisa, „Symfonią Fabryki Ursus” Dominika Strycharskiego, wczesną polifonią duńską, polonezami Telemanna, a także płyt Warszawskiego Combo Tanecznego i Kapeli Zdzisława Kwapińskiego oraz Edikanfo, pierwszej pozycji serii „Małych monografii” PWM „Palester” Lecha Dzierżanowskiego i biografii wybitnego jazzmana Jaco Pastoriusa.
„Na świecie brakuje wariatów” – mówi Aleksandra Świgut w rozmowie z Mateuszem Ciupką.
Sylwetka Stanisława Wisłockiego pióra Przemysława Zycha w stulecie urodzin dyrygenta, ostatni wywiad, którego udzielił Tadeuszowi Deszkiewiczowi oraz muzyczne zabytki dawnego Gdańska okiem Andrzeja Szadejki.
Czwarty odcinek „Historii artysty” – wspomnień Wiktora Brégy
Spis treści: STREFA RUCHU Marek i Piotr Pielaszkowie: Liczy się pole do ekspresji – Mateusz Borkowski Poczet lutników polskich. Garść faktów i kilka spostrzeżeń o polskim lutnictwie – Agata Mierzejewska-Ficek Agata Szymczewska: Wszystkie skrzypce mają kartę pamięci – Łucja Siedlik
RELACJE Szczęśliwe zakończenie trudnego sezonu – Beata Górecka Koszalin, Paryż i jazz – Beata Górecka Kazimierzowi Kordowi in memoriam – Jakub Strużyński Rozważnie i romantycznie – Witold Paprocki Wieczór in G – Hanna Komorowska Ogniste fajerwerki dodające skrzydeł – Gabriela Ułanowska Bajka na tyłach defilady – Michał Bajer Niszowe wtajemniczanie – Sabrina Stachel Wszystkie kochanki arcyksięcia – Katarzyna Gardzina Operowy pewniak na gdańskiej scenie – Aleksandra Andrearczyk Pięcioro młodych i as – Jacek Marczyński
WYDAWNICTWA Nic, tylko Beethoven – Jacek Hawryluk Granie (z) komputerem – Piotr Tkacz Muzyka w okowach poezji – Jacek Marczyński Współgranie fabryki – Wioleta Żochowska Cudze chwalą i swoje też znają – Witold Paprocki Miejsko, wiejsko, swojsko – Katarzyna Ryzel Wojownik wybijający rytm – Przemek Psikuta Palester w pigułce – Ewa Chorościan Obywatel Jaco – Maciej Krawiec
ROZMOWA Aleksandra Świgut: Na świecie brakuje wariatów – Mateusz Ciupka
SWOBODA RUCHU Stanisław Wisłocki. Najpierw kompozytor – Przemysław Zych Stanisław Wisłocki: Ed e subito sera... – Tadeusz Deszkiewicz Muzyczna perła w Koronie. Zapiski o dawnej muzyce i muzykach Gdańska (1) – Andrzej Szadejko
REKOMENDACJE Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
Ruch Muzyczny 13/2021 - O tytule
Najstarsze i najważniejsze polskie czasopismo poświęcone muzyce poważnej wszystkich epok praz życiu muzycznemu. Na łamach „Ruchu muzycznego” publikują najlepsi polscy krytycy i publicyści muzyczni. Z pismem stale współpracują wybitni ilustratorzy i fotograficy.
„Ruch Muzyczny” to najstarsze i najważniejsze polskie czasopismo poświęcone muzyce poważnej wszystkich epok. Publikuje artykuły i komentarze dotyczące bieżącego życia muzycznego, relacje z koncertów, festiwali oraz spektakli operowych i baletowych, recenzje płyt, książek i nut, wywiady z muzykami, felietony, eseje o historii i współczesności muzyki klasycznej. Dla „Ruchu Muzycznego” piszą najlepsi polscy krytycy i publicyści muzyczni. Z pismem stale współpracują wybitni ilustratorzy i fotograficy.