#20/2021
W numerze między innymi:
Poloneza czas zacząć, czyli Konkurs Chopinowski! Adam Suprynowicz omawia wydaną niedawno pracę czworga badaczy z Instytutu Kultury Polskiej UW „Chopinowskie igrzysko”. Kacper Miklaszewski wyznaje, dlaczego nie lubi konkursów. Jakub Puchalski pisze o artystach wylansowanych bez konkursowych laurów. Krzysztof Stefański sprawdza fortepiany, na których grają uczestnicy Konkursu.
Relacje z festiwali: Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Festiwalu Goldbergowskiego oraz Konkursu Muzyki Polskiej w Rzeszowie, a także ze spektakli: „Złoty smok” P. Eötvösa w Krakowie, „Fidelio” w Operze Bałtyckiej i „Rinaldo” w Polskiej Operze Królewskiej.
Leszek Bernat w korespondencji z Bukaresztu o relacjonuje 25 edycję George Enescu Festival.
Recenzje nowych nagrań smyczkowej kameralistyki Krzysztofa Pendereckiego, kompletu dzieł Zacary da Teramo i muzyki Josquina w wykonaniu Gesualdo Six, edycji jubileuszowej Alexandra Zemlinskiego, a także perkusistki Evelyn Glennie, improwizatora i saksofonisty Colina Webstera, albumów „Right Before It Started”, „Música para cinta magnética” oraz książki „forte-piano” Ewy Pobłockiej wydanej przez słowo/obraz/terytoria. Małgorzata Sternal odpowiada na recenzję Ani Karpowicz.
Jacek Marczyński wspomina Teresę Żylis-Garę. Teresa Chylińska pisze o „nieznanej” „II Symfonii” Karola Szymanowskiego.
Wiktor Brégy. Historia artysty – W świecie stworków, myśliwych, giermków i jeńców etiopskich
Spis treści:
STREFA RUCHU
Kroniki bitewne – Adam Suprynowicz
Dlaczego nie lubię konkursów? – Kacper Miklaszewski
Poza konkursem – Jakub Puchalski
Pianista nie może czuć przeszkód między sobą a dźwiękiem – Krzysztof Stefański
RELACJE
Tu będzie piękniusi tytuł – Dominika Micał, Krzysztof Stefański
Matthias Kranebitter: Odgłosy kurczaków są bardzo śmieszne – Wioleta Żochowska
Oddajmy głos muzyce polskiej! – Bartosz Witkowski
Po co światu muzyka polska? – Radosław Wieczorek
Kręte granice, proste pogranicza – Jan Topolski
Przekroczyć granicę i umrzeć (z miłości) – Krzysztof Stefański
Gdańsk miastem Goldberga! – Igor Torbicki
Śmierć na zapleczu świata – Mateusz Ciupka
O jeden symbol za daleko – Aleksandra Andrearczyk
Powrót do dobrze znanej przyszłości – Jacek Marczyński
ZAGRANICA
Orkiestrowy tłum w Sali Kongresów – Leszek Bernat
WYDAWNICTWA
Przerwana myśl? – Jan Topolski
Dawno temu w Europie – Magdalena Łoś
Zemlinsky noir, czyli urodzinowa retrospektywa – Mateusz Borkowski
Królowa mocnego uderzenia – Mateusz Borkowski
Ex meridie lux – Filip Lech
Inne niguny – Katarzyna Ryzel
Dźwiękowe przechadzki z Colinem – Tomasz Gregorczyk
Zaśpiewaj mi po żydowsku – Wioleta Żochowska
Chwyt uniezwyklenia – Mateusz Ciupka
Odpowiedź na recenzję książki O samodzielności artysty muzyka (#17) – Małgorzata Sternal
SWOBODA RUCHU
Pod stołem w domu i na wielkich scenach – Jacek Marczyński
Prawykonanie z przeszłości, czyli II Symfonia Karola Szymanowskiego, jakiej nie znamy – Teresa Chylińska
OD REDAKCJI
Poloneza czas zacząć – Jacek Marczyński
FELIETON
Band na lotniskowcu – Rafał Wawrzyńczyk
Z ARCHIWUM R
Przesłodzony Chopin – Katarzyna Ryzel
REKOMENDACJE
Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
WIKTOR BRÉGY. HISTORIA ARTYSTY
W świecie stworków, myśliwych, giermków i jeńców etiopskich – opr. Małgorzata Jędruch-Włodarczyk