Książka stanowi kulturoznawcze, genderowe i psychologicznie pogłębione spojrzenie na Marię Komornicką i jej spektakularną „zmianę” płci. Badaczka Brigitta Helbig-Mischewski podejmuje próbę odczytania ukrytych sensów szaleństwa Komornickiej, powołując się na niemieckie teorie psychologiczne. Jednocześnie podnosi kwestię odpowiedzialności społeczeństwa za los skrzywdzonej pisarki.
Niniejsza praca tropi ślady kulturowego przestępstwa, które młodą i utalentowaną power woman obróciło w osamotnionego, wyszydzanego „dziadzia Piotra” (tak nazywali Komornicką-Własta krewni i inni mieszkańcy Grabowa). Studium nie ma na celu zgłębienia wyłącznie tajników biografii Komornickiej, lecz także jej częściowo zapomnianej twórczości literackiej i korespondencji. Korzystając z wyników badań niemieckiej biografistyki i nawiązując do polskich badań nad pisarką, autorka przygląda się zależnościom między życiem a pisarstwem Komornickiej, patrzy na nie jak na pole ścierających się dyskursów i światopoglądów epoki. Szczególną uwagę poświęca problematyce płci i opresji kobiet. Pokazuje także, jak twórczość pisarki staje się sceną kreowania własnych losów, a w okresie późniejszym przywracania tego, co w życiu stracone, i korekty tego, co nieudane. W końcu też sztuka umożliwia przetrwanie autorki. Zepchnięta na margines społeczności poetka nie pozostaje bowiem do końca w roli ofiary, lecz dzięki nieustannemu tworzeniu „wypisuje się” z obłędu.