Prezentowana publikacja to efekt zamiłowania poznawczego pedagogów do tematu twórczości osób niepełnosprawnych. Dyskusja teoretyczna, jaka od wielu lat toczy się w środowisku, umożliwiła wyodrębnienie rożnych obszarów tematycznych. W niniejszej pracy stanowią one dwa odrębne rozdziały.
Teksty, które wchodzą w skład pierwszej części, powstały z inspiracji konkretną aktywnością twórczą osób niepełnosprawnych. Przykładem są artykuły Hanny Kubiak na temat rozwijania twórczego potencjału osób z mózgowym porażeniem dziecięcym i Bogdana Szczepankowskiego piszącego o Franciszku Ksawerym Preku – pierwszym głuchoniemym literacie.
W drugiej części autorzy zwracają uwagę na potrzebę wykorzystywania nowych metod pomocy i rehabilitacji w rozwoju potencjału twórczego uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi. Podjęta przez nich analiza naukowa koncentruje się wokół metod waloryzacyjnych, a także bardziej tradycyjnych, jak teatroterapia i muzykoterapia.
Książka Katarzyny Pluteckiej i Elżbiety Lubińskiej-Kościółek adresowana jest do wszystkich, którzy pracują z upośledzoną młodzieżą – pedagogów, terapeutów, rodziców, psychologów, rehabilitantów i studentów kierunków humanistycznych. Będzie dla nich nieocenioną pomocą.