Autorzy tomu przekonują o nieuzasadnionej nieobecności literatury współczesnej w szkolnej edukacji. Analizują przeszkody w jej odbiorze i proponują sposoby ich przezwyciężania. Podsuwają nauczycielom pomysły na motywowanie uczniów do lektury, dowodzą, że zmaganie z sensem dzieła staje się intelektualną przygodą, zachęcają do refleksji nad wartością spotkań z literaturą.
Zawarty w tomie dobór tytułów współczesnej prozy i poezji celowo odchodzi od kanonicznego spisu dzieł. Stanowi pewną sugestię dla polonistów, aby to oni decydowali o wyborze nowych lektur, kierując się potrzebami wychowanków i problemami, jakie ich dotyczą, a nie przywiązaniem do polonistycznych konspektów lekcji i lekturowych przyzwyczajeń. Autorzy proponują niebanalne odkrywanie poezji poprzez refleksje o poetach uwrażliwionych na malarstwo i ich wierszach, przez spotkania z twórcami nieznanymi i utworami nieopisanymi przez znawców. Zalecają prowokowanie odbiorcy do nieustannych reinterpretacji wątków, tematów, toposów obecnych w kulturze na przestrzeni wieków. Podsuwają nauczycielom rozmaite koncepcje na szkolne spotkania z najnowszą prozą Olgi Tokarczuk, Janusza Andermana, Doroty Masłowskiej, Andrzeja Stasiuka, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wojciecha Kuczoka, Antoniego Libery i innych.