Studium, które wytycza punkty wspólne między kategorią karnawału Michaiła Bachtina i François Rabelais’go a twórczością Leopolda Tyrmanda. Ceniony literaturoznawca Marcin Kowalczyk bada w nim m.in. recepcję najpopularniejszych książek autora – „Dziennika 1954” i powieści „Zły” – oraz ich związki z socrealizmem.
„Przypadająca na lata 1949–55 epoka socrealizmu postrzegana jest jako czas upadku literatury polskiej. Dziedzictwem socrealizmu jest mnóstwo utworów pozbawionych artystycznych wartości, po które czytelnik współczesny z pewnością nie sięgnie. Ale w okresie tym powstały również utwory ważne dla literatury i kultury polskiej w ogóle. Mam tutaj na myśli «Dziennik 1954» i «Złego» Leopolda Tyrmanda, a więc dzieła, które do dnia dzisiejszego cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem czytelników, co poświadczają kilkudziesięciotysięczne nakłady. Niestety, utwory te, jak dotąd, nie doczekały się pełnego badawczego ujęcia i wciąż stanowią dla literaturoznawców swego rodzaju zagadkę (...)”.
Marcin Kowalczyk